Project Description
Koncert „Wiejskie klucze do salonu Chopina”
Czy kujawiaki, mazurki, oberki, polonezy i pieśni obecne w twórczości Fryderyka Chopina mają głębokie wzory w praktyce wiejskiej, czy są tylko odległymi echami prymitywnych melodii? Czy wiejski skrzypek i sławny pianista to dwa zupełnie różne światy, czy też jeden muzyczny dialekt? Staramy się odpowiedzieć muzycznie na te pytania.
Wspólne muzykowanie pianisty i wiejskiej kapeli dotyka muzycznych i tanecznych praw, którym podlega zarówno muzyka polskiej wsi jak i dzieło Fryderyka Chopina. Tajemnicze rubato staje się czytelnym sposobem dialogu z tancerzami, kiedy ogrywanie i przeciągnięcia rytmu melodii prowadzą ich kroki i wirowanie. Mazurkowe melodie odnajdują z kolei swoje źródła w śpiewie i akcentowaniu tradycyjnych pieśni. To co unikalne zarówno u Chopina jak i w wiejskiej muzyce tradycyjnej jest – poprzez wzajemny kontekst – jeszcze wyraźniejsze, to co wspólne godne jest miana „Muzyka Polska”.
„Sądzę, że istota rzeczy tkwi w niezwykłej zdolności Fryderyka Chopina do zapisania i przetworzenia na swój sposób, lekceważonych przez wszystkich współczesnych, cech muzyki polskiej wsi. Ledwie uchwytne nieregularności rytmu i intonacji, osobliwości skali muzycznej, obsesyjna powtarzalność motywów – wszystko to było w opracowaniu artystycznym eliminowane jako prostackie, niegustowne i zbyt trudne do zapisania. A dla Chopina to właśnie było najważniejsze – i miał rację! W rozumieniu muzyki ludowej wyprzedził swój czas o blisko sto lat. (…) Jesteśmy ludźmi szczególnie uprzywilejowanymi, bo możemy usłyszeć muzykę polskiego Mazowsza, Kujaw, Kurpiów, Podlasia w takim kształcie, w jakim pokochał ją Chopin.” –
Grzegorz Michalski, założyciel Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Wykonawcy koncertu:
Janusz Olejniczak (laureat konkursu pianistycznego im.Fryderyka Chopina 1970, juror konkursu chopinowskiego) – fortepian
Janusz Prusinowski Kompania w składzie:
Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia polska
Michał Żak – flet, szałamaja, klarnet
Piotr Piszczatowski – bębenek obręczowy, baraban
Piotr Zgorzelski – basy i taniec
Na program koncertu składają się m. in:
- Mazurek g-moll op.24. nr1 – „Czemu nie orzesz Jasieńku”;
- Mazurek a-moll op..17 nr4
- Mazurek F – dur op.68 nr3
- Mazurek D – dur op.33 nr2
- Mazurek C-dur op.56 nr2 i mazurek Kazimierza Meto z Gliny
- Mazurek Jana Lewandowskiego ze Strzemesznej
- Polonez A – dur
- Mazurek a – moll op.67 nr 4
Ponadto Janusz Olejniczak gra wybrane mazurki Fryderyka Chopina, Janusz Prusinowski Kompania zaś wiejskie mazurki, kujawiaki i kujony z Radomskiego, Rawskiego, Łowickiego, Kujaw i Lubelszczyzny.
Pozostałe projekty: